Hollo & Martta 2025
Hollo & Martta 2024
Festivaalipäällikkö Aimo Hentisen mukaan 21. Hollo ja Martta -festivaali onnistui taiteellisesti erinomaisesti.
- Meillä esiintyi mielenkiintoisia ryhmiä eri puolilta Eurooppaa ja yksi ukrainalainen ryhmä. Katsojapalautteen perusteella ihmiset olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen. Myös muusikkojen kasvava määrä ilahdutti minua erityisesti.
Hollo ja Martta -festivaaleilla esiintyi yli 300
kansantanssijaa ja 120 muusikkoa.
- Onnistuneen festivaalin keskiössä olivat jälleen kerran nuoret kansantanssijat- ja muusikot, joille on annettava esiintymismahdollisuuksia. Tämä on meidän tapamme kasvattaa yhteiskuntakelpoisia vastuunkantajia. Tämän kulttuurimuodon tulisi olla toisessa arvossa kuin, mitä se nyt on.
Yhteisöllisyys on ollut Hollo ja Martta -festivaalin suosion
salaisuus koko sen historian ajan.
- Hyvät verkostot ja pitkäaikaiset ystävyyssuhteet ovat aina onnistuneen ohjelmakokonaisuuden takana. Nyt meillä oli näyttävä ja raikas ohjelmisto.
Marginaalissa elävä taidemuoto keräsi kuitenkin merkittävän
määrän katsojia nauttimaan ilosta ja väriloistosta konserttien myötä.
- Tästä on hyvä jatkaa kohti ensi vuoden festivaaleja.
Silloin rakennamme entistä ehomman ohjelmakokonaisuuden.
Koulukonsertit olivat mukava kokemus. Ukrainalaiset kansantanssijat Matthew Tokarehuk ja Viktoria Shvets myhäilivät tyytyväisinä ennen Hollo ja Martta -festivaalin pääkonserttia Lahden kaupunginteatterilla.
- On ollut ilo esiintyä suomalaisille katsojille. Sen lisäksi koulukonsertit ovat olleet mukava kokemus meille, he toteavat. Ukrainalainen Radist-ryhmä on esiintynyt Albaniassa, Kroatiassa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Ranskassa ja Turkissa jo tämän vuoden aikana.
- Harjoittelemme normaalisti, koska Vinnytsia ei ole
keskeisin sotatoimialue Ukrainassa. Joskus joudumme keskeyttämään harjoitukset
ilmahälytysten vuoksi. Radist keikkailee hieman vähemmän ulkomailla kuin kaksi vuotta sitten.
- On tärkeää, että meillä ukrainalaisilla on jotain omaa
kansallista kulttuuria, kuten esimerkiksi tanssi. Se tuo toivoa tulevaisuuteen.
Yritämme kriisitilanteesta huolimatta pitää kansallista kulttuuriamme kaikin
keinoin yllä, Radist-ryhmän johtaja Viktor Boiko toteaa.
Kulttuurikasvatustyö on yhä tärkeää. Hollo ja Martta -festivaaleilla oli vieraana belgialainen maahanmuutto- ja turvapaikka-asioista vastaava ministeri Nicole de Moor.
- Kulttuurivaihto on yhä edelleen tärkeä asia
eurooppalaisten valtioiden välillä. Nuorena se antoi minulle mahdollisuuden
matkustella eri puolille Eurooppaa. Silloin uusia paikkoja oppi tuntemaan
paremmin ja ihmisiin sai paremman kontaktin kuin tavallisena turistina,
ministeri de Moor toteaa. Belgiassa paikallisyhteisöt tukevat kansantanssia- ja musiikkia.
- Yhä edelleen monet haluavat olla mukana rikastuttamassa
omaa kulttuuriaan erilaisten ilmaisumuotojen kanssa. Tanssi ja musiikki on
keskeinen osa belgialaista kansanperinnettä.
Ministeri muistuttaa, että kansanperinne tulee pitää elävänä
ja mielenkiintoisena, jotta se kerää nuoria harrastajia ympärilleen.
- Nuoria viehättää matkustaminen ja harrastus antaa heille
tämän mahdollisuuden. Siksi on hyvä asia, että belgialaista perinnettä
elävöittävät nuoret pääsevät esiintymään myös kotimaan ulkopuolella.
Hollo ja Martta -festivaali ja Hollola on ministerille
tuttua paikka.
- Olin esiintymässä festivaaleilla Drieske Nijpers -ryhmän kanssa 21 vuotta sitten. Sen lisäksi olen vieraillut Suomessa ainakin 10 kertaa myös
harrastustoiminnan ulkopuolella.
Suomalainen koulujärjestelmä on ihailtu asia Belgiassa.
- Oli ilo taas nähdä kouluja ja suomalaisia koululaisia.
Vanhat ystävät ja rikas kansanperinne Suomessa on se asia, mikä saa palaamaan
minut aina uudestaan tänne.

